maanantai 14. maaliskuuta 2011

Oman elämäsi tärkein ihminen

Tiedätkö oman arvosi? Arvostatko itseäsi, tekojasi ja elämääsi niin paljon kuin pitäisi? Jokainen meistä, minä omassa elämässäni, sinä omassa elämässäsi,  ystäväni omassaan ja niin edelleen, me olemme oman elämämme tärkeimmät henkilöt. Minä olen oman elämäni tärkein henkilö. Sinä olet oman elämäsi tärkein henkilö. Kuinka moni meistä ymmärtää sen ja kuinka moni meistä ymmärtää sen täysin väärin? Kun sanon että olen itse oman elämäni tärkein ihminen en tarkoita sitä niin ettenkö välittäisi muista tai että olisin "itserakas paskiainen".

Puhuin äitini kanssa puhelimessa ja mietiskelin elämääni, mietiskelin mitä tekisin seuraavaksi, mietimme myös äitini elämää ja kun otin puheeksi tämän olen oman elämäni tärkein ihminen asian hän totesi: "Minun elämäni tärkeimmät ihmiset ovat sinä ja veljesi. Näin on ollut siitä asti kun synnyitte." Tämän jälkeen mietin asiaa niin että onhan se totta, jokainen vanhempi varmasti ajattelee lapsen syntymän jälkeen että nyt tuo pieni olento tuossa on elämäni tärkein ihminen, elämäni valo ja syyni elää. Mutta jotta se pieni ihminen voi selviytyä siitä pienestä ihmisestä on pidettävä huolta ja kuka siitä pienestä ihmisestä pitää huolta jos ei vanhemmat?
Eli tärkein ihminen omassa elämässäsi loppujen lopuksi kumminkin olet sinä. Tuo lause, fraasi, mikä lie sitten onkaan: "Olet oman elämäsi tärkein ihminen" on niin totta, mutta se ajatus täytyy viedä pidemmälle. Se ei todellakaan ole itsekäs ajatus vaan ajattelemalla noin teemme hyvää myös muille. Emme voi auttaa muita ennen kuin olemme itse kunnossa.


Kun synnyin, minusta tuli äidilleni syy herätä aamuisin, syy pitää itsensä terveenä. Olin hänelle tärkeämpi kuin mikään muu asia tämän maan päällä, lukuunottamatta hänen omaa terveyttään. Jälkeenpäin äitini on kertonut että hän oli minun ja veljeni ollessa hyvin nuoria ollut hyvin sairas ja pelkäsi jo että selviääkö. Ajatus siitä että hänen on huolehdittava meistä saattoi olla yksi niistä asioista jotka auttoivat hänet selviämään sairaudesta.
Nyt kun olemme jo kumpikin täysi-ikäisiä olen sanonut äidille että hänen täytyisi yrittää nauttia elämästä, tehdä asioita joita hän itse haluaa. Äidilleni on kai hankalaa ymmärtää että olemme kasvaneet aikuisiksi ja osaamme tehdä asioita itse, hänen ei tarvitse olla joka ilta kotona laittamassa veljeäni nukkumaan vaikka tämä yhä asuukin kotona.

No sivuraiteilta takaisin pääraiteille ja itseasiaan. "Olet oman elämäsi tärkein ihminen". Eräs viisas ja ihana, tärkeä ystävä sanoi nämä sanat kun mietin mitä teen elämälleni. Nämä ovat sanat jotka jokaisen pitäisi kirjoittaa peiliin, kalenteriin, kaikkialle mistä nuo sanat näkee mahdollisimman usein. Jos jokainen eläisi noiden sanojen mukaan maailma olisi parempi paikka. Ihmiset eivät puuttuisi asioihin jotka ei heille kuulu. Ihmiset eivät arvostelisi toisia ja toisten tekemisiä koko ajan, ihmiset pystyisivät olemaan parempia toisilleen.
Parempia työkavereita, parempia ystäviä ja kumppaneita. Meillä jokaisella olisi parempi olo sisäisesti ja se heijastuu myös muihin. En toki tarkoita että jos kaikki ymmärtäisivät tuon asian sodat loppuisi ja maailmaan tulisi rauha..


Mitkä asiat saavat minut hyvälle tuulelle? Mitä asioita tehdessä olen onnellinen? Missä olen onnellinen?
Missä seurassa minun on hyvä olla? Missä olen hyvä? Mitkä tilanteet, asiat, ihmiset saavat silmäni kirkastumaan ja minut huokaamaan syvään päässäni ajatus "tästä minä pidän"?
Entä missä tilanteissa tai seurassa tunnen oloni hyvin vaivaantuneeksi? Mitä asioita tehdessä puhisen kiukusta?
Milloin jähmetyn paikalleni ja tuijotan tyhjyyteen vihaisesti miettien "miksi taas siedän tälläistä"?



Näitä kysymyksiä jokaisen on hyvä miettiä itsekseen. Ja kun kysymyksiin saa vastauksia jokainen voi pikkuhiljaa alkaa karsimaan elämästään niitä negatiivisia ajatuksia ja tunteita aiheuttavia asioita, ihmisiä ja tilanteita. Ja vähintäänkin samaa tahtia ellei nopeammin jokainen voi lisätä omaan elämäänsä asioita, tilanteita ja ihmisiä jotka lisäävät positiivisia ajatuksia ja tuntemuksia.
Kun olet itse tyytyväinen omaan oloosi, sinulla on hyvä olla ja tunnet itse olevasi elämäsi tärkein ihminen  kaikki muut asiat järjestyvät ajallaan ja omalla painollaan. Hyvä olo näkyy! Positiiviset ajatukset ja asiat vetävät puoleensa positiivisia asioita ;)
Joten nyt katso peiliin, siellä näkyy sinun elämäsi tärkein ihminen. Pidätkö siitä mitä näet? Peilistä sinua takaisin katsoo sinun elämäsi tärkeimmän ihmisen silmät, mitä sinä näet niistä silmistä?

Mikään muu tässä elämässä ei ole pakollista kuin kuolema ja verot. ;)

CIAO
Tanja xxx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti